طراحی مشاوره برندسازی

باشگاه برندسازی یه محیطِ دوستانه است برای اینکه به هم کمک کنیم تا رشد کنیم و قویتر بشیم.

طراحی مشاوره برندسازی

باشگاه برندسازی یه محیطِ دوستانه است برای اینکه به هم کمک کنیم تا رشد کنیم و قویتر بشیم.

۸ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

این روزا اصطلاحِ «بازاریابی» رو تقریبا هرجایی می شنویم، از روزنامۀ نیازمندی ها گرفته که پُر از آگهیِ استخدامِ بازاریاب هست تا لیستِ رشته هایِ دانشگاهی.

از اونجا که بنیان و اساسِ تداومِ کسب و کارِ هر شرکت و مجموعۀ اقتصادی بر سودآوریِ بلند مدت و استوار هستش و تضمینِ این سودآوری بر گروِ یه بازاریابیِ درست و دقیق و حرفه ای هست، شناختِ درست و استفادۀ به جا از بازاریابی بسیار اهمیت داره.

اما طوری که از شواهد برمیاد اصطلاحِ «بازاریابی» در بین عمومِ مردم تعریف علمی و درستی نداره و در خیلی از موارد هم معنیِ «فروش» یا حتی «ویزیتوری» در نظر گرفته می شه، اما بازاریابی مفهومی بسیار گسترده تر هست و از جایگاهِ ارزنده و مهمی در دنیایِ کسب و کار برخورداره.

به همین دلیل تصمیم گرفتم با مراجعه به کتابِ ارزشمندِ «مدیریتِ بازاریابی» نوشتۀ اساتیدِ برجستۀ این رشته آقایان «فیلیپ کاتلر» و «کوین لین کلر» و ارائۀ خلاصه ای از مبحثِ تعریفِ بازاریابی از این کتاب، قدمی در مسیرِ معرفیِ بیشترِ این رشته به دوستانِ عزیزِ هم باشگاهی بردارم. امیدوارم که مورد استفاده قرار بگیره:

اثراتِ بازاریابی را می توان در هرجایی مشاهده کرد. مردم و سازمان ها چه به طورِ رسمی و چه به طورِ غیرِ رسمی درگیرِ فعالیت هایی هستند که می توانیم آن ها را فعالیت هایِ بازاریابی بنامیم. بازاریابیِ مناسب به مسئلۀ بسیار مهمی در موفقیتِ شرکت ها تبدیل شده است.

بازاریابی را می توان هم علم و هم نوعی هنر دانست. از این رو تضادهایِ زیادی بین جنبۀ علمی و هنریِ(خلاقانه) بازاریابی وجود دارد.

  • design branding

ساختنِ یک نامِ تجاری(برند) در 30 روز (بخش سوم):

روز 21 – چگونه بودجۀ تبلیغاتِ خود را هدر ندهید:

اکثرِ تبلیغات شکست می خورند! اما چرا؟

  • design branding

در بخشِ دومِ مبحثِ چگونگیِ ساختن و سروشکل دادن به یک نامِ تجاری(برند) ادامۀ مطالبِ کتابِ «ساختنِ یک نامِ تجاری در 30 روز» رو با هم مرور می کنیم:


روز 11 – به چه کسانی نمی خواهید بفروشید؟

غالبا مؤثرترین راه برای تعیین بازار هدف و مشتریان آن است که به طور دقیق معلوم کنید که چه کسانی را نمی خواهید جذب کنید.

حقیقتِ صرف این است که نامِ تجاریِ شما هیچگاه نمی تواند، واقعا نمی تواند همۀ افراد را جذب کند.

اگر بخواهید که همه عاشقِ شما باشند باید بسیار انعطاف پذیر، تربیت پذیر، و مبهم باشید که در این صورت برای هیچکس هیچ معنایی نخواهید داشت.

  • design branding

در موردِ اهمیتِ برند و برندسازی در پست هایِ قبل مطالبی بیان شد، اما ممکنه این سوال براتون پیش بیاد که این برندسازی به چه شکلی اتفاق می افته و چه مراحلی باید طی بشه تا یه برند سروشکل بگیره و ساخته بشه؟

باید بگم که این مسئله هم مثل بسیاری از موضوعاتِ دیگه تویِ دنیایِ امروز یه رشتۀ تخصصیه که نیاز به دانش و تجربۀ زیادی داره و امروزه تبدیل به یه رشتۀ دانشگاهی شده که اساتید و بزرگان زیادی در موردش بحث و تحقیق و تدریس می کنن و در این زمینه کتاب ها نوشته شده و کنفرانس ها برگزار شده.

برایِ همگام شدن با دنیایِ امروز و فراگیریِ دانشِ بزرگانِ این عرصه و در نهایت ساختِ یه برندِ قوی و خوب شاید در دسترس ترین راه مراجعه به کتاب هایی باشه که توسط اساتید معتبر تویِ این زمینه نوشته شده. به همین دلیل تصمیم گرفتم تا خلاصه ای از بعضی از کتابای مطرح برندسازی رو که به فارسی هم ترجمه شده و در دسترس همه هستش براتون بیارم تا هم آشنایی اجمالی باشه با این مبحث مخصوصا برای دوستانی که فرصت مطالعۀ جدی رو در این زمینه ندارن و هم معرفی و دادنِ سرِنخ به دوستانی که عطش مطالعه و فراگیری رو دارن.

یکی از این کتابایِ خوب در این زمینه کتابی هست به اسمِ «ساختن یک نام تجاری در 30 روز» نوشتۀ: سایمون میدلتون و ترجمۀ: سینا قربانلو که انتشارات مبلغان اون رو چاپ کرده، آنچه در ادامه می خونید خلاصه ای هست از مباحث این کتاب:

  • design branding

حسابداری چیست؟

در ادامۀ مباحثی که قبلا داشتیم به موضوعی می رسیم که یکی از مهم­ترین موضوعات و مسائلی هست که صاحبایِ کسب­و­کار باید بهش توجه کنند و اون چیزی نیست جز مباحث پولی و مالی.

یه کسب­و­کار تنها در صورتی می تونه دوام داشته باشه و به صاحبان و کارکنانش سود و منفعت برسونه که برآیند فعالیت­هاش سودآور باشه، در حقیقت یکی از اصلی­ترین اهدافِ تلاش­هایِ اقتصادی و تجاریِ افراد رسیدن به سود و منفعت مادی هست.

و رسیدن به سود به جز با حساب و کتابِ دقیق و علمی و حرفه­ای امکان­پذیر نیست، چون باید دونست که پول کجا و چطوری خرج شده و در ازایِ خرج کردنش چه چیزی به دست اومده.

در روزگارِ قدیم تجار و کسبه با یه چرتکه و چند ورق کاغذ حساب و کتابشون رو نگه می داشتن، اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و توسعۀ مبادلات و معاملات در سطح جهانی دیگه استفاده از روش­هایِ قدیمی امکان­پذیر نیست و حتی اگه ممکن هم باشه دیگه مقرون به صرفه نیست.

هرچند که شاید حساب و کتابِ یه مغازه یا تولیدیِ کوچیک رو بشه با همین روش­هایِ ساده مدیریت کرد اما قطعا علمِ حسابداری و حسابدارهایِ حرفه­ این کار رو خیلی بهتر و دقیق­تر وسریع­تر انجام میدن که هم در زمان که مهم­ترین دارایی هر کسیه صرفه جویی میشه و هم اینکه از ضریب اطمینان خیلی خیلی بالاتری برخورداره.

بنا به دلایلی که عرض شد و به نظرِ من آشنایی با رشتۀ حسابداری حتی برایِ کسی که نمی­خواد به صورت جدی و علمی این رشته رو یاد بگیره و استفاده کنه می تونه مفید باشه. این آشنایی می تونه علاوه بر ایجاد دیدِ بازتر در زمینۀ کسب­و­کار، باعث بشه که صاحبایِ کسب­و­کار زبان حسابدارهاشون و سایر فعالانِ اقتصادی رو در زمینۀ مسائل مالی و پولی بهتر درک کنن و در نتیجه رشد بهتر و بیشتری داشته باشن. و حتی شاید برای حساب و کتاب­هایِ شخصیِ افراد هم مفید و کارآمد باشه.

به همین دلایل تصمیم گرفتم تا در این قسمت به آشنایی با مبحث حسابداری بپردازیم و به این منظور خلاصه­ای از کتابِ «حسابداریِ عمومیِ مقدماتی» نوشتۀ: شهرام روزبهانی رو براتون آوردم، امیدوارم که مورد توجه و استفاده قرار بگیره:

  • design branding


در پست هایِ قبل در موردِ برند و برندسازی اندکی صحبت کردیم و دیدیم که یکی از ارزشمندترین دارایی هایِ شرکت ها و سازمان ها در دنیایِ امروز برندشون هست. این مسئله در موردِ انسان ها و افراد هم صدق می کنه. بله، درسته یک شخص هم می تونه برایِ خودش صاحبِ یه برند باشه. جالبه که بدونید خیلی از کمپانی ها ارزش و اعتبارشون رو از ارزش و اعتبارِ برندِ شخصیِ بنیانگذارشون گرفتن. مثلا کمپانیِ «اپل» رو در نظر بگیرید همه می دونیم که شخصیت و برندِ استیو جابز بود که اپل رو به اوج رسوند. امثالِ استیو جابز در کنارِ توانمندی هاشون دارایِ ویژگیهایِ اخلاقی و رفتاری و اندیشه ایِ خاصی هستند که اونا رو از بقیه متمایز می کنه.

البته قدری وسیعتر که به موضوع نگاه کنیم افرادِ زیادی رو در سطوحِ مختلفِ اجتماع و در زمینه هایِ گوناگون می بینیم که برایِ خودشون و در محیطِ زندگی و حیطۀ فعالیت خودشون به نوعی برند هستند. مثلِ پیرمردی که تویِ محله به عنوانِ معتمد محل شناخته میشه یا تعمیرکاری که تخصصش تویِ شهر زبانزدِ همه هست. خیلی ها هم در زمینه هایِ منفی برند هستند اما چون در باشگاهِ برندسازی از نظر ما «برند» بارِمعنایی مثبت داره دیگه به اون جنبه ها نمی پردازیم.

خب حالا اجازه بدین تا مطالبی رو در زمینۀ برندسازیِ شخصی از زبانِ متخصصینِ این حوزه براتون بیارم. مطالبی که در ادامه میاد خلاصه ای از کتابِ «برندِ خودت باش» نوشتۀ: پیتر مونتویا و تیم وندیهی با ترجمۀ: سامان شاهین پور و کاری از انتشاراتِ «سیته» هست: (طبق استراتژی باشگاهِ برندسازی تمرکز این مطالب بیشتر رویِ ساخت برند شخصی در دنیایِ کسب و کار و تجارت هست)

* * *

خردِ عامه می گوید زمانی که در شرایطِ رقابتی هستید، باید آنچه را دیگران انجام می دهند کپی کنید و تنها تلاش کنید آن را بهتر از بقیه انجام دهید. برخلافِ جریان شنا نکنید و سعی نداشته باشید متمایز به نظر برسید. می خواهم با جسارتِ تمام این را بگویم که پیروی از عرف باعث می شود در نهایت به حاشیه بروید و اندیشمندانِ جسور از شما پیشی بگیرند.

  • design branding

بخشِ دوم:

خواسته ها یک چیزند و تقاضا چیزی دیگر.

تقاضا یعنی مقداری از کالایی خاص که افراد با پرداختن مبلغی معین می خرند و این مقدار کالایی نیست که افراد به آن نیاز دارند یا آرزو می کنند دشته باشند.

شاید کسی نیازها و خواسته هایِ مبرم داشته باشد اما توان خرید آن ها را نداشته باشد بنابراین نیازها و خواسته ها تقاضایِ مؤثر نیستند. تقاضایی مؤثر یعنی فقط مقدارِ واقعیِ خریداری شده.

در اقتصاد مقداری که خرید می شود ثابت نیست بلکه همواره وابسته به قیمت است.

مقدار تقاضا به قیمت کالا یا خدماتِ موردِ تقاضا بستگی دارد، زیرا کالاها کمیاب هستند. اگر عرضه نامحدود بود و هرکس می توانست هرآنچه را می خواهد به دست آورد دیگر کسی حاضر نبود برای تهیۀ کالاها پیشیزی بپردازد.

کمیابی موجب افزایشِ قیمت می شود و فقط کسانی می توانند به کالاهایِ کمیاب دست یابند که بتوانند قیمت آن ها را بپردازند.

هرگاه میزانِ عرضۀ کالا از میزانِ تقاضایِ آن با قیمتِ موجود کمتر شود، قیمت کالا افزایش می یابد. این افزایشِ قیمت به کاهشِ تقاضا می انجامد و عرضه را از تقاضا بیشتر می کند و این وضع آنقدر ادامه می یابد تا مقدارِ عرضه و تقاضا با قیمتِ جدید، برابر شود.

  • design branding

(بخشِ اول)

همونطور که ورزشکار باید با ساز و کارِ بدن و نحوۀ فعالیت اندام هایِ بدن آشنا باشه تا بتونه در زمینۀ مورد نظرش به بهترین نحو فعال باشه و رشد کنه برای کسی هم که می خواد کسب و کار راه بندازه و در این زمینه رشد کنه و یه برند خوب بسازه لازمه که با ساز و کارِ اقتصاد و پول آشنا باشه و اصطلاحات تخصصی اقتصاد رو بشناسه و با مبانی اقتصاد تا حدی آشنا باشه. درک و شناختِ درستِ اقتصاد به ما کمک می کنه که بهتر، سالم تر و سریعتر رشد کنیم.

از اونجا که اقتصاد علم پیچیده و وسیعی هست و بیان مفاهیم و مضامینِ سنگینِ علمی کمک چندانی به درک ساز و کارِ این علم در زندگیِ روزمره نمی کنه پس بهتر اینه که اقتصاد رو به زبان ساده و کاربردی بیان کرد تا برایِ همه قابلِ درک و قابلِ استفاده باشه.

به همین دلیل تصمیم گرفتم تا با رجوع به منابعِ موجود در این زمینه و خلاصه کردن مطالبشون قدم هایِ اولیه رو در راهِ آشنایی شما دوستانِ عزیز با دانش و کارکرد اقتصاد بردارم، که هم منبعِ در دسترس و شسته-رفته ای برای مطالعه باشه و هم چراغِ راهی برای دوستانی که علاقمندن که جدی تر و عمیق تر در این زمینه کسبِ دانش کنن.

  • design branding