طراحی مشاوره برندسازی

باشگاه برندسازی یه محیطِ دوستانه است برای اینکه به هم کمک کنیم تا رشد کنیم و قویتر بشیم.

طراحی مشاوره برندسازی

باشگاه برندسازی یه محیطِ دوستانه است برای اینکه به هم کمک کنیم تا رشد کنیم و قویتر بشیم.

حسابداری چیست؟

در ادامۀ مباحثی که قبلا داشتیم به موضوعی می رسیم که یکی از مهم­ترین موضوعات و مسائلی هست که صاحبایِ کسب­و­کار باید بهش توجه کنند و اون چیزی نیست جز مباحث پولی و مالی.

یه کسب­و­کار تنها در صورتی می تونه دوام داشته باشه و به صاحبان و کارکنانش سود و منفعت برسونه که برآیند فعالیت­هاش سودآور باشه، در حقیقت یکی از اصلی­ترین اهدافِ تلاش­هایِ اقتصادی و تجاریِ افراد رسیدن به سود و منفعت مادی هست.

و رسیدن به سود به جز با حساب و کتابِ دقیق و علمی و حرفه­ای امکان­پذیر نیست، چون باید دونست که پول کجا و چطوری خرج شده و در ازایِ خرج کردنش چه چیزی به دست اومده.

در روزگارِ قدیم تجار و کسبه با یه چرتکه و چند ورق کاغذ حساب و کتابشون رو نگه می داشتن، اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و توسعۀ مبادلات و معاملات در سطح جهانی دیگه استفاده از روش­هایِ قدیمی امکان­پذیر نیست و حتی اگه ممکن هم باشه دیگه مقرون به صرفه نیست.

هرچند که شاید حساب و کتابِ یه مغازه یا تولیدیِ کوچیک رو بشه با همین روش­هایِ ساده مدیریت کرد اما قطعا علمِ حسابداری و حسابدارهایِ حرفه­ این کار رو خیلی بهتر و دقیق­تر وسریع­تر انجام میدن که هم در زمان که مهم­ترین دارایی هر کسیه صرفه جویی میشه و هم اینکه از ضریب اطمینان خیلی خیلی بالاتری برخورداره.

بنا به دلایلی که عرض شد و به نظرِ من آشنایی با رشتۀ حسابداری حتی برایِ کسی که نمی­خواد به صورت جدی و علمی این رشته رو یاد بگیره و استفاده کنه می تونه مفید باشه. این آشنایی می تونه علاوه بر ایجاد دیدِ بازتر در زمینۀ کسب­و­کار، باعث بشه که صاحبایِ کسب­و­کار زبان حسابدارهاشون و سایر فعالانِ اقتصادی رو در زمینۀ مسائل مالی و پولی بهتر درک کنن و در نتیجه رشد بهتر و بیشتری داشته باشن. و حتی شاید برای حساب و کتاب­هایِ شخصیِ افراد هم مفید و کارآمد باشه.

به همین دلایل تصمیم گرفتم تا در این قسمت به آشنایی با مبحث حسابداری بپردازیم و به این منظور خلاصه­ای از کتابِ «حسابداریِ عمومیِ مقدماتی» نوشتۀ: شهرام روزبهانی رو براتون آوردم، امیدوارم که مورد توجه و استفاده قرار بگیره:

*  *  *

از قدیم­الایام همیشه کنترلِ موجودیِ نقد و نگهداریِ حساب­ها و بدهی­ها و طلبکاری­ها به صورتِ دقیق و سریع مدنظر بوده است. که در دنیایِ کنونی این وظیفه برعهدۀ دانشِ حسابداری می­باشد.

حسابداری دانشی جدید و فرآیندی اطلاعاتی می­باشد که سیستم­هایِ اقتصادی و تجاریِ دنیا بر مبنایِ این اطلاعات تصمیم­گیری می­کنند.

روندِ حسابداری به این صورت است که یکسری رویدادهایِ مالی رخ داده که ما اطلاعاتِ آن را به صورتِ خام داریم و با استفاده از دانشِ حسابداری آن­ها را تجزیه و تحلیل کرده و سپس ثبت می کنیم و بعد از ثبت و نگهداری آن­ها را خلاصه کرده و مورد استفاده قرار می­دهیم.

تعریفِ حسابداری:

امروزه حسابداری را دانشی می­دانند که با بکارگیریِ آن، اطلاعاتِ مربوط به معاملات و عملیاتِ مالی و رویدادهایِ دارایِ اثرِ مالی بر یک مؤسسه جمع­آوری، تجزیه و تحلیل، اندازه­گیری، ثبت، طبقه­بندی، تجمیع و تلخیص و گزارش می­شود.

مؤسساتی که حسابداری استفاده می­کنند:

1- مؤسسات خدماتی: مؤسساتی هستند که خدماتی را به مشتریان عرضه و در ازایِ آن کارمزد یا حق­الزحمه دریافت می­کنند.

2- مؤسسات بازرگانی: مؤسساتی هستند که به خرید­و­فروش نوعی خاص یا انواعی از موادِ خام و فرآورده­ها و یا کالاهایِ ساخته شده اشتغال دارند.

3- مؤسسات تولیدی: مؤسساتی هستند که کالایِ مصرفیِ بادوام را با بکارگرفتنِ سرمایه و نیرویِ انسانی و با استفاده از ابزار و ماشین­آلات و تجهیزات تولید می­کنند و تولیداتِ خود را به مؤسساتِ بازرگانی یا مستقیما به مصرف کنندگان می­فروشند.

مؤسسه واحدی است که با نام و هدفِ معین در مالکیتِ بخشِ عمومی یا خصوصی یا ترکیبی از این دو قرار دارد و به فعالیت­هایِ انتفاعی یا غیرانتفاعی می­پردازد و طرفِ معامله واقع خواهد شد.

بناربراین مؤسسات براساسِ مالکیت، هدف یا نوعِ فعالیت طبقه­بندی می­شوند.

1- طبقه­بندیِ مؤسسات براساسِ مالکیت

1-1- مؤسساتِ بخشِ عمومی

کلیۀ واحدهایی که به طورِ مستقیم یا غیرِمستقیم در مالکیت و نظارت و مدیریتِ دولت و سازمان­هایِ دولتی می­باشند و با هدفِ سود و انتفاع و یا بدونِ هدفِ کسبِ سود و انتفاع فعالیت می­کنند.

1-2- مؤسساتِ تعاونی

تعاونی­ها واحدهایی می­باشند که توسط عده­ای از اشخاصِ حقیقی یا حقوقی به منظورِ رفعِ نیازهایِ مشترک و بهبودِ وضعِ اقتصادی و اجتماعیِ اعضا و از طریقِ خودیاری و همکاری و کمکِ متقابل تشکیل می­شوند.

1-3- مؤسساتِ بخشِ خصوصی

واحدهایی می­باشند که در مالکیت و مدیریتِ اشخاصِ حقوقی و حقیقی هستند و به منظورِ کسبِ سود یا بدونِ قصد و هدفِ کسبِ سود فعالیت می­کنند.

2- طبقه­بندیِ مؤسسات براساسِ هدفِ آن­ها

2-1- مؤسساتِ انتفاعی

سازمان­ها و مؤسساتی هستند که توسطِ دولت یا یک یا چند شخصِ حقیقی یا حقوقیِ عمومی یا خصوصی ایجاد و به منظورِ و هدفِ کسبِ سود فعالیت می­کنند.

2-2- مؤسساتِ غیرِانتفاعی

مؤسساتی هستند که بدونِ منظورِ کسبِ سود بلکه در جهتِ پیشبردِ اهدافی که منافعِ جامعه را تأمین می­کند فعالیت می­کنند.

3- طبقه­بندیِ مؤسسات براساسِ نوعِ فعالیت

3-1- مؤسساتِ خدماتی

3-2- مؤسساتِ بازرگانی

3-3- مؤسساتِ تولیدی

استفاده­کنندگان از اطلاعات و نتایجِ حسابداری چه کسانی هستند؟

الف) استفاده­کنندگانِ درون­سازمانی: هیأت مدیره، مدیران، سرپرستانِ عملیات و غیره.

ب) استفاده­کنندگانِ برون­سازمانی: هر فرد یا مرجعِ ذی­نفعی که حقِ دریافتِ اطلاعاتِ مالی را از یک مؤسسه دارد و بر مبنایِ آن اطلاعات با مؤسسه داد­و­ستد می­کند.

*  *  *

رشته­هایِ تخصصیِ حسابداری کدامند؟

1- حسابداریِ مالی:

سیستمِ حسابداریِ مرتبط با مؤسساتِ بازرگانی و انتفاعی که با استفاده از این روش می­توان نتایجِ حاصل از فعالیتِ بازرگانیِ مؤسسات را در قالبِ صورت­هایِ مالی، خلاصه و قابل استفاده نمود را حسابداریِ مالی می­گویند.

2- حسابداریِ صنعتی:

تولید و استفاده از منابع و موادِ اولیه و تبدیلِ آن­ها به کالا و فروشِ محصولات، نیاز به ثبت و ضبط و نگهداریِ حساب­ها دارد و برایِ آن­که بتوان اطلاعاتِ مالیِ حاصله را به درستی خلاصه نمود باید از سیستمِ حسابداریِ صنعتی استفاده کرد.

3- حسابداریِ مدیریت:

حسابداریِ مدیریت هم اطلاعاتِ واقعی و هم اطلاعاتِ برآوردی را برایِ کمک به مدیران در عملیاتِ روزانه و برنامه­ریزیِ عملیاتِ آتی به کار می­گیرد و با مسائلِ خاصی که مدیرانِ واحدِ تجاری در سطوحِ مختلف با آن روبه­رو هستند سروکار دارد.

4- حسابداریِ دولتی:

با وجودِ کسترشِ روابطِ جهانی وبین­المللیِ حکومت­ها و گسترشِ فعالیت­هایِ دولتی، نیازِ دولت­ها نیز به استفاده از روش­هایِ حسابداری که مطابق با نیازهایِ حکومتی و اعمالِ قدرت توأم باشد توسعه یافته و حسابداریِ دولتی رشته­ای خاص در همین راستا می­باشد.

5- حسابرسی:

نتایجِ فعالیتِ حسابدارانِ مؤسسات باید برایِ اینکه قابلِ اتکا و اعتماد باشد موردِ رسیدگیِ حسابدارانِ درستکار و دارایِ مهارت و صلاحیتِ تخصصی قرار بگیرد تا با رسیدگی به اسناد و مدارک، هرگونه تقلب و سوء استفاده کشف گردد و درستیِ صورت­ها و گزراش­هایِ مالیِ مؤسسات بی­طرفانه اعلام گردد. به حسابدارانِ حرفه­ای که این وظیفه را برعهده دارند «حسابرس» و کاری که انجام می­دهند را «حسابرسی» می­گویند.

*  *  *

اجزا و عناصرِ حسابداری

دارایی­ها، بدهی­ها، سرمایه، درآمدها و هزینه­ها عناصرِ حسابداری می­باشند که در ادامه آن­ها را تشریح خواهیم کرد.

دارایی­ها:

کلیۀ اموال، مطالبات و سایرِ منابعِ متعلق به یک مؤسسه که در نتیجۀ معاملات و عملیاتِ مالی یا سایرِ رویدادها ایجاد شده و قابلِ شناسایی به پول بوده و دارایِ منافع آتی باشند را دارایی می­گویند.

انواعِ دارایی­ها:

1- دارایی­هایِ نقدی و بانکی

2- مطالبات (بدهکاران)

3- موجودی­هایِ جنسی و کالا

4- دارایی­هایِ ثابت و تجهیزات

بدهی­ها

تعهداتی هستند که یک مؤسسه در قبالِ اشخاص و مؤسساتِ دیگر دارد و از معاملات و رویدادهایی گذشته ناشی شده­اند و باید با پرداختِ پول یا تحویل کالا یا انجامِ خدمات یا انتقالِ سایرِ اقلامِ دارایی­ها تسویه شوند.

انواعِ بدهی­ها:

1- بستانکاران: تعهداتِ یک مؤسسه در اثرِ خریدِ نسیۀ اموال، کالا و خدمات از اشخاص یا مؤسسه­هایِ دیگر

2- اسنادِ پرداختی: بدهیِ ناشی از معاملاتِ یک مؤسسه که در قبالِ آن سندِ تجاری نظیر سفته و برات صادر شده

3- وام­ها: مبالغی که یک مؤسسه از بانک­ها و مؤسساتِ اعتباری یا سایرِ اشخاص و مؤسسات استقراض کرده و متعهد می­شود که اصل و فرعِ آن را در موعدِ معین یا به اقساط بپردازد.

سرمایه چیست؟

حقِ مالیِ صاحب یا صاحبانِ سرمایۀ یک مؤسسه نسبت به دارایی­هایِ آن مؤسسه را سرمایه می­گویند. در واقع با کسر کردنِ بدهی­هایِ یک مؤسسه از کلِ دارایی­هایِ آن، سرمایه به­دست می­آید.

 

 

ترازویِ فوق را معادلۀ حسابداری می گویند.

 

معادلۀ حسابداری که در واقع اساسِ حسابداری بر آن استوار است و در همه حال باید برابر و مساوی باشد و ترازویِ فوق توازن داشته باشد به صورت زیر است:

دارایی = بدهی + سرمایه

که با استفاده از جابجایی در معادلاتِ ریاضی به صورت­هایِ زیر هم نوشته می شود:

بدهی – دارایی = سرمایه

سرمایه – دارایی = بدهی

 

درآمد چیست؟

به بهایِ کالایِ فروش رفته یا خدماتِ انجام شده برایِ مشتریان و نتایجِ سایرِ فعالیت­هایِ عادیِ یک مؤسسه در یک دورۀ مالی که به تحصیلِ وجهِ نقد یا افزایشِ سایرِ دارایی­ها و یا کاهشِ بدهی­ها منجر می­شود، درآمد می­گویند.

هزینه چیست؟

به مخارجی نظیرِ خریدِ مواد و کالا و پرداختِ دستمزد، اجاره، آب و برق و غیره که باعثِ خروجِ وجه نقد یا کاهشِ سایرِ دارایی­ها و یا افزایشِ بدهی­هایِ یک مؤسسه می­شود و منافع آتی ندارد، هزینه می­گویند.

*  *  *

البته دانشِ حسابداری بسیار گسترده و تخصصی هست و کسبِ مهارت در اون نیازمندِ سال­ها آموزش و تجربه هست. اما شاید این مقدمه بتونه زمینۀ آشنایی اهالیِ باشگاه رو با این رشته فراهم کنه و ارزش و اهمیت و جایگاهِ این رشته رو برای صاحبانِ کسب­و­کار روشن کنه. و باعث بشه که علاوه براینکه خودشون دنبال فراگیری و آشنایی با این رشته برن تویِ حساب و کتابایِ کاریشون از متخصصینِ این رشته استفاده کنن تا هم زمینۀ اشتغالِ افرادِ بیشتری فراهم بشه و هم کسب­وکارایِ کوچیک هم طبقِ استاندارد و به درستی به راهشون ادامه بدن و رشد کنن.

 

به امیدِ روزایِ خوب

پیروز و پایدار باشید

 

(منبع: حسابداریِ عمومیِ مقدماتی، نوشتۀ: شهرام روزبهانی، مؤسسۀ انتشارات فرازاندیشِ سبز)

 


  • ۹۸/۰۱/۱۵
  • design branding

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی