طراحی مشاوره برندسازی

باشگاه برندسازی یه محیطِ دوستانه است برای اینکه به هم کمک کنیم تا رشد کنیم و قویتر بشیم.

طراحی مشاوره برندسازی

باشگاه برندسازی یه محیطِ دوستانه است برای اینکه به هم کمک کنیم تا رشد کنیم و قویتر بشیم.


در پست هایِ قبل در موردِ برند و برندسازی اندکی صحبت کردیم و دیدیم که یکی از ارزشمندترین دارایی هایِ شرکت ها و سازمان ها در دنیایِ امروز برندشون هست. این مسئله در موردِ انسان ها و افراد هم صدق می کنه. بله، درسته یک شخص هم می تونه برایِ خودش صاحبِ یه برند باشه. جالبه که بدونید خیلی از کمپانی ها ارزش و اعتبارشون رو از ارزش و اعتبارِ برندِ شخصیِ بنیانگذارشون گرفتن. مثلا کمپانیِ «اپل» رو در نظر بگیرید همه می دونیم که شخصیت و برندِ استیو جابز بود که اپل رو به اوج رسوند. امثالِ استیو جابز در کنارِ توانمندی هاشون دارایِ ویژگیهایِ اخلاقی و رفتاری و اندیشه ایِ خاصی هستند که اونا رو از بقیه متمایز می کنه.

البته قدری وسیعتر که به موضوع نگاه کنیم افرادِ زیادی رو در سطوحِ مختلفِ اجتماع و در زمینه هایِ گوناگون می بینیم که برایِ خودشون و در محیطِ زندگی و حیطۀ فعالیت خودشون به نوعی برند هستند. مثلِ پیرمردی که تویِ محله به عنوانِ معتمد محل شناخته میشه یا تعمیرکاری که تخصصش تویِ شهر زبانزدِ همه هست. خیلی ها هم در زمینه هایِ منفی برند هستند اما چون در باشگاهِ برندسازی از نظر ما «برند» بارِمعنایی مثبت داره دیگه به اون جنبه ها نمی پردازیم.

خب حالا اجازه بدین تا مطالبی رو در زمینۀ برندسازیِ شخصی از زبانِ متخصصینِ این حوزه براتون بیارم. مطالبی که در ادامه میاد خلاصه ای از کتابِ «برندِ خودت باش» نوشتۀ: پیتر مونتویا و تیم وندیهی با ترجمۀ: سامان شاهین پور و کاری از انتشاراتِ «سیته» هست: (طبق استراتژی باشگاهِ برندسازی تمرکز این مطالب بیشتر رویِ ساخت برند شخصی در دنیایِ کسب و کار و تجارت هست)

* * *

خردِ عامه می گوید زمانی که در شرایطِ رقابتی هستید، باید آنچه را دیگران انجام می دهند کپی کنید و تنها تلاش کنید آن را بهتر از بقیه انجام دهید. برخلافِ جریان شنا نکنید و سعی نداشته باشید متمایز به نظر برسید. می خواهم با جسارتِ تمام این را بگویم که پیروی از عرف باعث می شود در نهایت به حاشیه بروید و اندیشمندانِ جسور از شما پیشی بگیرند.

اما من پیشنهاد می کنم که سرتان را در مقابل حریف بالا بگیرید و کارهایی را انجام دهید که هر فردِ حرفه ایِ موفق انجام می دهد و یک برندِ شخصیِ قدرتمند و غالب ایجاد کنید.

برندِ شخصی قدرتمندترین ابزار برایِ ایجادِ یک تجربۀ حرفه ایِ میلیون دلاری است. یک برندِ شخصی اگر متناسب، خلاقانه و با برنامه ریزی و مستمر استفاده شود به شما کمک می کند که:

1- نام و شخصیت خود را به یک «محصولِ» خاص تبدیل کنید.

2- مشتریان و طرفدارانِ خاص تر و سودآورتری را به خود جلب کنید.

3- حتی در زمانِ رکودِ بازار هم مشتریانِ خود را داشته باشید.

تنها برتریِ شما، خودتان هستید. ممکن است آنچه که انجام می دهید منحصر به فرد نباشد، اما خودِ شما منحصر به فرد هستید. پس به جایِ تمرکز رویِ خدمات و قیمتِ آن ها رویِ خودتان متمرکز شوید.

مشتریان شما را صرفا به خاطرِ داشتنِ یک کارتِ تجاریِ زیبا یا یک محیطِ کارِ جذاب انتخاب نمی کنند، بلکه انتخابشان به دلیلِ وجودِ چیزی در شماست که باعث می شود به شما اعتماد کنند.

یک برند فردی وکیلِ تام الاختیارِ شماست و این برندِ شماست که در ذهن مخاطب می ماند و حتی وقتی که برایِ تفریح در دامنۀ کوه به سر می برید برندِ شما به جایِ شما مشغولِ فعالیت است.

در واقع متخصصانی که نسبت به رقبا برندِ شخصیِ قدرتمندتری دارند، ساعاتِ کمتری کار می کنند و پولِ بیشتری به دست می آورند.

بسیاری از برندهایِ بزرگ نام شخصی را بر خود دارند که آن شرکت را تأسیس کرده، آن را در طولِ زمان شکل داده، ویژگی هایش را برایِ برتریِ آن توسعه داده و براساسِ همین شیوه به یک برندِ شخصیِ درخشان تبدیل شده است.

این آن قدرتی است که نامِ شما می­تواند داشته باشد؛ اگر با شعارهایِ درست بازاریابیِ درست و بالاتر از همه استمرار و پایداری از آن پشتیبانی کنید.

یک برندِ شخصی به طورِ خلاصه یک شخصیتِ اجتماعیِ شناخته شده است که نمایندۀ چیزی است که مشخص و قدرتمند است و در ذهن و قلبِ افرادی که با آن­ها در ارتباط است جاگرفته است، یک تصویرِ عمومیِ مشخص، قدرتمند و متقاعد کننده.

برندِ شخصیِ شما یک تصویرِ ذهنی است که وقتی دیگران به شما فکر می کنند آن را تجسم می کنند. این تصویرِ ذهنی نشان دهندۀ ارزش­ها، شخصیت و ویژگی­هایِ خاصِ شماست. یک برندِ شخصی یک وعده است که به مخاطبانِ شما می گوید که چه انتظاری باید از شما داشته باشند.

البته شما همین حالا هم یک برندِ شخصی دارید، دیگران همین حالا هم از شما شناختی در ذهن دارند، این همان برند است که ناخودآگاه و تصادفی آن را ساخته اید. اما می توانید کنترلِ هوشمندانه ای بر این فرآیند و درکِ عمومی از خود داشته باشیدو با برنامه و استمرار به یک برندِ شخصیِ قدرتمند تبدیل شوید. با تعریفِ خود در ذهنِ دیگران به جایِ اینکه به آنان اجازه دهید شما را تعریف کنند، می­توانید یک برندِ قوی و ارزشمند از خود بسازید.

* * *

وقتی که برندی را به وجود می آورید و روانۀ بازار می کنید، به آن متعهد می شوید. هرکاری که در زندگیِ حرفه­ایِ خود انجام دهید _ و حتی برخی از کارهایی که به صورت عمومی در زندگیِ شخصیِ خود انجام می دهید_ رویِ برندِ شخصیِ شما تأثیرگذار است.

ما با افرادی کار می­کنیم که احساس می کنیم با آن­ها راحت هستیم. مردم به واسطۀ دلایلی احساسیِ مشابه که آن­ها را به سمتِ خریدی یک نوع ماشینِ خاص می کشاند، شما را برایِ کار انتخاب خواهند کرد.

هدفِ یک برندِ شخصی این است که وعدۀ خود را به گونه­ای هدایت کند تا مطابق با ارزش­هایِ افرادی باشد که می خواهید مشتری شما باشند. به همین دلیل بسیار حیاتی است که بازارِ هدفتان را کاملا بشناسید.

باید افرادی را به خود جلب کنید که در اشتیاقِ شما نسبت به آنچه انجام می­دهید سهیم می­شوند؛ کسانی که نه تنها خاص بودنِ شما را در بینِ دیگران درک می­کنند بلکه می­بینند و می­فهمند که شما عاشقِ کارتان هستید. وقتی بتوانید لذتِ بیشتری از حرفۀ خود ببرید، ثروت ایجاد می­شود.

داشتنِ یک برندِ بد، بدتر از نداشتنِ برند است، زیراپولتان را برایِ انتقالِ پیامی اشتباه به هدر داده­اید.

شیوۀ ایجادِ همۀ برندهایِ شخصی یکسان نیست، اما برندهایِ پیروز عناصری مشابه از قرارِ زیر دارند:

1- شفافیت

2- خاص بودن

3- ثبات

 

* * *

همۀ ما به مهارت­ها و استعدادهایِ خود افتخار می کنیم اما این واقعیت تلخ هم وجود دارد که «قابلیتِ دیده شدنِ شما، مهمتر از تواناییِ شماست». اگر به صورت مستمر و به شیوه­ای مناسب به چشمِ مخاطبان نیایید، کسب­و­کار را به رقیبانِ بی­کیفیت­تری که بیشتر به چشم می­آیند خواهید باخت.

وقتی مردم نام یا چهرۀ شام را به صورت مستمر می­بینند، تصور می کنند که باید موفق­تر و بنابراین بهتر باشید.

برندِ شخصی، سلاحِ شما در نبرد برایِ دیده شدن است. برندِ شخصی شما را برایِ مخاطبان آشکار و نمایان نگه می­دارد و مدام به آن­ها یادآور می­شود که شما چه کسی هستید و چه کاری انجام می­دهید.

* * *

تویِ این مطلب سعی کردم تا با صطلاحِ «برندِ شخصی» یا «برندِ فردی» که این روزا احتمالا زیاد می­شنویم آشناتون کنم و تا حدامکان نکاتِ مهمش رو توضیح بدم. البته ساختِ یه برندِ شخصی هم زمان­بره و هم به دانش و تخصص نیاز داره، در آینده در زمینۀ نحوۀ ساخت و توسعۀ برندِ شخصی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

امیدوارم که مطالب گویا و مفید بوده باشه و مورد استفاده قرار بگیره.

 

 

به امیدِ روزاِ خوب

پیروز و پایدار باشید

 

(منبع: برندِ خودت باش. نویسندگان: پیتر مونتویا، تیم وندیهی – مترجم: سامانِ شاهین­پور – انتشارات سیته )

 


  • ۹۸/۰۱/۰۹
  • design branding

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی