طراحی مشاوره برندسازی

باشگاه برندسازی یه محیطِ دوستانه است برای اینکه به هم کمک کنیم تا رشد کنیم و قویتر بشیم.

طراحی مشاوره برندسازی

باشگاه برندسازی یه محیطِ دوستانه است برای اینکه به هم کمک کنیم تا رشد کنیم و قویتر بشیم.

دیدیم که «برند» جایگاه ویژه ای در رشد و سودآوریِ یه کسب و کار داره و در حقیقت با ارزش ترین داراییِ یک سازمان یا شرکت، برندِ اون سازمان و شرکت هستش. (البته یه شخص هم می تونه برای خودش «برند» داشته باشه که در جایگاه خودش مفصل توضیح خواهم داد)

اما یه برند خود به خود به وجود نمیاد و نیاز به برنامه ریزی، تخصص، دانش، تجربه، تلاش و پشتکار داره تا ذره ذره جون بگیره و در طول زمان ساخته بشه. اینجاست که با کارِ تخصصی و دقیقی به اسمِ «برندسازی» روبه رو می شیم.

شاید بد نباشه قبل از اینکه بریم سراغ تعریفِ «برندسازی» نگاهی گذرا به فواید برندسازی برایِ کسب و کارمون داشته باشیم.

فوایدِ برندسازی:

1. برندسازی باعث می شود بتوانید محصول خود را با قیمت بالاتری بفروشید.

2. به ایجاد ارزشِ افزوده برای سازمان کمک می کند.

3. باعث ایجاد گروه مشتریانِ وفادار می شود، یعنی یک پیوند عاطفی میان مشتری و برند.

اگر برندِ خوبی بسازیم، صاحب سرمایه ای شده ایم که هیچ دزدی نمی تواند آن را از ما برباید. برندسازیِ موفق یعنی این که محصولِ شما پس از هر خرید دوباره خریده شود و بزرگ ترین موفقیت در زمینۀ ارتباط با مشتری برای برند دقیقا لحظه ای است که مشتری آن برند را به دیگران هم معرفی کند.

(برند سازی در هفت گام، نویسنده: فرزاد مقدم، انتشارات سیته، صفحه 22)

هر یک از 10 برندِ برتر جهان، میلیاردها دلار برآورد قیمت شده اند. نام هایِ تجاریِ(برند) خوب مدیریت شده برایِ شرکت هایِ فعال در بازار کالاهایِ مصرفی معرفِ حدود 50 تا 80 درصد از کل ارزش شرکت هستند و در بازارِ کالاهایِ صنعتی حدود 10 تا 30 درصد کل ارزش آن شرکت را تشکیل می دهند.

آنچه در مورد سازمان هایِ بزرگ صدق می کند، دربارۀ سازمان هایِ کوچک نیز صادق است. نام هایِ تجاری معرفِ تصاویرِ هنگفتی از پول هستند. نحوۀ مدیریت نام تجاریتان (برندسازی)، تأثیرِ شگرفی بر مبلغِ برگشتی که از کسب و کارتان نصیب شما خواد شد، می گذارد.

(بازاریابی از صفر تا صد، نویسنده: دان سکستون، ترجمه: سینا قربانلو، انتشارات مبلغان، صفحۀ 136)

فکر می کنم تا اینجا اهمیت ساختِ یه برند یا نامِ تجاریِ قوی و متمایز کاملا مشخص شده باشه، مطلبی که تمامِ بزرگانِ تجارت و بازاریابی تویِ دنیا روش تأکید دارن. اما این «برندسازی» دقیقا یعنی چی؟ و به چه کاری برندسازی می گن؟

خلقِ یک نامِ تجاریِ قوی، هم نوعی هنر است و هم نوعی علم. چنین کاری نیازمندِ برنامه ریزیِ دقیق، تعهدِ عمیق و بلند مدت و طراحی و اجرایی برنامه هایِ بازاریابیِ خلاقانه است. برندهایِ قوی، یکی از دلایلِ اصلی افزایشِ وفاداریِ مشتریان به حساب می آیند و در قلبِ هرنامِ تجاریِ قوی یک محصول یا خدمتِ جذاب و متمایز قرار دارد.

برندسازی یا برندینگ در حقیقت قدرت بخشیدن به محصولات و خدمات با کمک یک نامِ تجاری است. بازاریاب ها با کمک نام هایِ تجاری به مصرف کنندگان می آموزند که «محصول چیست؟»، «محصول چه کاری قرار است انجام دهد؟» و «چه انتظاری از محصول باید داشت؟». برندسازی ساختارهایِ ذهنی مصرف کنندگان دربارۀ محصولات و خدمات را سازماندهی کرده و تصمیم هایِ خرید آن ها را روش می کنکد.

(مدیریت بازاریابی، نویسندگان: کاتلر، کلر، مترجم: دکترمهدی امیرجعفری، انتشارات نص، صفحۀ 350)

خب این تعاریفِ کتابیِ مبحثِ «برندسازی» بود و مقدمه ای برای مباحث عمیق و دقیق تر، اینکه برندسازی ای که اینجا با تعریفش آشنا شدیم دقیقا به چه شکلی باید انجام بشه، از کجا شروع بشه و با چه اصولی پیش بره و به کجا برسه خودش مبحث مفصلیه که بعدها بررسی خواهیم کرد.

و در پایان برداشت شخصیِ خودم رو از برندسازی که دلیلِ انتخابیِ اسمِ «باشگاهِ برندسازی» هم بوده مجدد براتون بیان می کنم:

«حرکتِ هدفمند، با برنامه ریزیِ دقیق در مسیرِ رشد» که منجر به ایجاد تصویر و احساسی خاص از شخص یا کسب و کار یا شهر یا محصول و یا هر چیزی که قراره «برند» بشه در ذهن «مخاطب» میشه.

 

به امیدِ روزایِ خوب

پیروز و پایدار باشید.


  • ۹۷/۱۲/۲۶
  • design branding

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی